Jak uniknąć stresu – MODEL ABC część 2

9BHIKXDFSU

W poprzednim wpisie rozpisałam się trochę na temat modelu ABC Alberta Ellisa, który dużą uwagę zwraca na nasze osobiste przekonania na temat tego co dzieje się w naszym życiu. Jeżeli jeszcze się z nim nie zapoznałeś to zapraszam do nadrobienia, bo dzisiaj będzie kontynuacja tematu.

Część 1 artykułu znajdziecie tu:

⇒ Jak uniknąć stresu – MODEL ABC część 1   ⇐

MODEL ABC

Podsumowując poprzedni wpis, wydarzenia nie wywołują konsekwencji emocjonalnych. Prowadzi do nich nasza interpretacja zdarzenia. Inaczej mówiąc, to jak oceniamy dane zdarzenie ma ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju sytuacji. Do konsekwencji, które zasługują na miano „tragicznych” prowadzą dziwne interpretacje wydarzeń. Dlaczego dziwne? Ponieważ są zupełnie bezpodstawne i kompletnie nielogiczne, a przede wszystkim błędne. Przychodzą nam na myśl z powodu naszych destruktywnych przekonań na temat ludzi, świata i nas samych.

BŁĘDNE OCENA

Oceniamy rzeczywistość na wiele różnych nielogicznych sposobów. Nieracjonalne przekonania, którymi się posługujemy, najczęściej zawierają w sobie żądania typu „JA MUSZĘ/TY MUSISZ” i „JA POWINIENEM/TY POWINIENEŚ”. Są to jak widać żądania zarówno do siebie, jak i do innych ludzi. Albo najgorsze: żądania dotyczące warunków życia. W efekcie jest płacz i żal do świata, bo coś poszło nie po twojej myśli, a ty się z tym nie zgadzasz. Biadolenie, że „świat jest zły, ludzie są źli i ja też jestem zły, bo nie jestem osobą, którą chciałbym być” jest wspólne dla niemal wszystkich ludzi, ale jest też jedną z najważniejszych przyczyn zaburzeń emocjonalnych. To właśnie takim myśleniem doprowadzamy do przykrych konsekwencji.

Rzadko zastanawiamy się nad tym, JAK myślimy, bo nikomu zazwyczaj nie chce się nad tym rozwodzić, czy próbować to zmienić. Mało kto też wierzy, że praca nad tym, mogłaby cokolwiek zdziałać. I to jest właśnie główny problem! Ponieważ na tym polega dodanie literki D do modelu ABC. Literka D mówi, że powinniśmy zacząć kwestionować nasze nieracjonalne przekonania i zamienić je w te bardziej konstruktywne.

RACJONALNE PRZEKONANIA

TAK MYŚLISZ:

Muszę być najlepszy we wszystkim co robię i muszę odnosić same sukcesy, nie wolno mi popełniać błędów. Jeżeli poniosłem porażkę, to jestem do niczego.

TAK POWINIENEŚ MYŚLEĆ:

Kto powiedział, że muszę być we wszystkim perfekcyjny? Nikt tego nie powiedział. Nie muszę i na pewno nie będę wszystkiego robił najlepiej, ponieważ zawsze znajdzie się ktoś lepszy. Ważne jest, że staram się osiągnąć jak najwięcej i nie zrażam się porażkami.

TAK MYŚLISZ:

Każdy powinien być dla mnie miły i uczciwy oraz traktować mnie z szacunkiem, tak jak sobie tego życzę. Ludzie, którzy nie są wobec mnie w porządku, są nic nie warci.

TAK POWINIENEŚ MYŚLEĆ:

Żądanie by wszyscy traktowali mnie tak jak sobie tego życzę jest śmieszne. Ludzie będą traktować mnie w różny sposób i tak jak każdy popełniają błędy. Nie znaczy to, że są źli i nic nie warci. Moje rozdrażnienie nie zmieni ich zachowania.

TAK MYŚLISZ:

Wszystko musi zawsze iść po mojej myśli, zgodnie z moimi planami. Jeżeli tak się nie dzieje, to świat jest okrutny i niesprawiedliwy.

TAK POWINIENEŚ MYŚLEĆ:

A kto powiedział, że świat jest sprawiedliwy? Nielogiczne jest myślenie, że zawsze będę otrzymywać wszystko czego aktualnie chcę. Często natomiast mogę dostawać to, czego nie chcę i należy się z tym pogodzić. Nie jest to przyjemne, ale z pewnością jest do zniesienia.

PODSUMOWANIE

Wszystkie te przekonania, a raczej żądania do siebie, do innych ludzi i do całego świata są bezsensowne. Posługując się nimi, robisz krzywdę tylko sobie i nikomu więcej! W sytuacji, gdy spotkało cię coś nieprzyjemnego, wściekasz się i oburzasz, ponieważ miałeś inne (nielogiczne) oczekiwania. Spodziewałeś się, że wszystko się uda i pójdzie zgodnie z planem, natomiast w życiu nie wszystko dzieje się tak, jak byśmy sobie tego życzyli. Racjonalnym myśleniem byłoby zdawanie sobie sprawy z tego, że istnieje szansa na niepowodzenie. Wtedy zareagowałbyś złością czy smutkiem, czyli doświadczał naturalnych, zdrowych emocji. Wiele osób jednak traktuje codzienne problemy śmiertelnie poważnie, reagując nieadekwatnie do sytuacji.

Podawanie w wątpliwość swoich przekonań i zastanawianie się, czy rzeczywiście są one logiczne pozwala na ukształtowanie racjonalnej oceny. A zaakceptowanie pewnych istotnych faktów, naprawdę ułatwia życie :)

large

Kamila Bondos

Przeczytaj koniecznie
  • Dopiero zaczynam studia, więc każda metoda radzenia sobie ze stresem jest dla mnie na wagę złota! :) Bardzo fajny tekst, postaram się wykorzystać wszystko w praktyce! :)