Jak sobie pomóc, gdy jest źle

MJOD2UIOMD

Nikt oprócz ciebie nie jest w stanie zmienić twojego myślenia, zrozumieć przeżywane emocje i zaakceptować nadchodzące zmiany. To co się dzieje, budzi w tobie określone uczucia, z którymi sam musisz się uporać. Są ludzie, którzy rzadko doświadczają stresu i są na niego odporni, a są tacy, którzy kompletnie nie potrafią sobie z nim poradzić.

Dzisiejszy wpis ma za zadanie uświadomić ci, że przy odrobinie chęci i pracy nad sobą, możesz znaleźć się w tej pierwszej grupie.

Od razu przyznam, że wszystkie te punkty mogą się wydawać denne, jednak dopóki nie znajdziemy się w trudnej sytuacji i nie spróbujemy się nimi kierować, nie przekonamy się, że w rzeczywistości naprawdę działają. Wiedza na temat przeżywanych emocji lub tego jak istotna jest zmiana myślenia okazała się być dla mnie niezwykle pomocna przy rozwiązywaniu własnych problemów. Zatem z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że nie są to rzeczy wyssane z palca. A nie jestem osobą, której życie się odmieniło po przeczytaniu Sekretu ;)

JAK CI POMOŻE SPRĘŻYSTOŚĆ EMOCJONALNA?

Widzę jak większość ludzi reaguje, kiedy wydarzy się coś niespodziewanego w ich życiu. Z nerwów przestają jeść, a waga spada momentalnie. Nie potrafią myśleć o niczym innym niż o swojej sytuacji, dręczą ich myśli o dalszej przyszłości, a uważają, że nie są w stanie jej zmienić. Często pojawia się ostra reakcja na stres, bezsenność. Pewne jest, że nie możemy być w pełni przygotowani na nagłe wydarzenia w naszym życiu, jednak posiadamy coś, co może nam pomóc przetrwać ciężki okres. Jest to tzw. SPRĘŻYSTOŚĆ EMOCJONALNA, według której „człowiek sprężysty może się ugiąć pod naciskiem sytuacji trudnej, a potem znów powstać, a nawet rozwinąć się.” (prof. Jacek Bomba) Nie jest to cecha wrodzona ale każdy z nas może się jej nauczyć i rozwijać ją. Najlepiej jest skupić się na niej jeszcze zanim pojawi się w naszym życiu poważny kryzys, ponieważ zdecydowanie łatwiej będzie nam sobie z nim poradzić.

JAK UPORAĆ SIĘ Z KRYZYSEM?

POZWÓL SOBIE NA PRZEŻYWANIE EMOCJI

EMOCJE NEGATYWNE ⇒ Będziesz odczuwać złość i smutek, dlatego nie powinieneś powstrzymywać się od takich reakcji. Nie zachowuj zimnej krwi tylko dlatego, że ktoś potrzebuje twojego opanowania. Znajdź chwilę dla siebie i wtedy zwyczajnie się wypłacz lub wykrzycz. Czasem trzeba.

HUŚTAWKA EMOCJONALNA ⇒ Bądź przygotowany na to, że uczucie smutku i złości nie minie w momencie, gdy wypłaczesz wszystkie łzy lub wykrzyczysz to, co ci leży na sercu. Będziesz mieć lepsze i gorsze dni. Raz będziesz czuł się lepiej, a raz gorzej i nie warto poddawać się w chwili, gdy znowu poczujesz, że jesteś w patowej sytuacji. Może pomoże ci któryś ze sposobów na poprawę samopoczucia (chociaż na jakiś czas).

DOCENIAJ TO CO DOBRE ⇒ Kiedy odczuwasz spokój, postaraj się utrzymać to uczucie jak najdłużej. Nie pozwól, by drobnostki wyprowadziły cię z równowagi. Zadbaj też o odstresowanie. Na pewno masz się z czego cieszyć – wystarczy piękna pogoda za oknem, czy ulubiony film w TV.

ZMIEŃ SWOJE MYŚLENIE

RESET ⇒ Kiedy zdarzy się coś niespodziewanego jak utrata pracy, choroba, rozpad związku to może pojawić się w twojej głowie mętlik i gonitwa myśli. Wycisz je! Może się to wydawać idiotyczne, ale prawdą jest, że nie uda ci się pomyślnie rozwiązać żadnego problemu, gdy nie będziesz miał oczyszczonego umysłu. Tak jak twoje ciało czasami potrzebuje odpoczynku, tak i domaga się tego nasz umysł. Dlatego potrzebny jest reset. Jak go włączysz, przejdź dalej ;)

TWOJA PRZYSZŁOŚĆ ⇒ W kryzysie najbardziej zawsze dręczą myśli o niepewnej przyszłości. Bo w końcu wszystko legło w gruzach i nie wiadomo co dalej. Od teraz staraj się nie stwarzać wokół swojego położenia jeszcze większego dramatu, unikaj katastroficznych wizji i przyjmij do siebie, że „z każdej sytuacji jest jakieś wyjście”. Trzymanie się negatywnych myśli tylko zniechęci cię do szukania rozwiązania i pozbawi wszystkiego sensu. W końcu nigdy nie wiadomo, co przyniesie przyszłość i przecież niejednokrotnie już cię pozytywnie zaskoczyła.

CHALLENGE ACCEPTED ⇒ Jakby wszystko w życiu było proste niewiele moglibyśmy się nauczyć. Chociaż jest to trudne, postaraj się potraktować swoją sytuację jako wyzwanie, które wymaga od ciebie konkretnych umiejętności. Zastanów się też, ile takie wydarzenie ostatecznie cię nauczy i o ile łatwiej będzie ci kiedyś rozwiązywać podobne problemy. Masz szansę na nabycie nowych kompetencji.

ZACZNIJ DZIAŁAĆ

CO MOŻESZ ZROBIĆ ⇒ Często zdarzają się w naszym życiu sytuacje, na które nie mamy wpływu i z którymi niewiele jesteśmy w stanie zrobić. Można jednak skupić się na tym, co rzeczywiście jesteśmy w stanie zmienić. Zbyt często koncentrujemy się na rzeczach znajdujących się na pierwszym planie, przez co tylko siedzimy z założonymi rękami, nie widząc rozwiązania. Ugryź problem z drugiej strony, a może się okazać, że jesteś w stanie zmienić więcej niż ci się wydawało.

BABY STEPS ⇒ Małymi krokami do celu. Nie układaj planu na najbliższe 5 lat, bo w żadnym wypadku nie będzie to plan doskonały. Skup się tylko i wyłącznie na tym, jak możesz zmienić swoje położenie teraz. Snując wielkie plany, dopóki nie zaczniesz wychodzić na prostą i twoje życie się nie ustabilizuje, możesz sobie jedynie zaszkodzić, zamiast pomóc.

TWOJE CENTRUM ⇒ Kiedy pojawia się problem, momentalnie staje się on centrum twojego dnia. Nagle zapominasz o posiłkach, brakuje ci czasu na poranne ćwiczenia i nie masz ochoty na spotkania z przyjaciółmi. To wszystko daje ci znak, że twoje życie zmieniło się o 180 stopni. Przywróć swoją codzienność i dbaj o to, by twój dzień wyglądał podobnie (na tyle na ile się da) jak sprzed kryzysu. I pamiętaj, że przyjaciele mogą spojrzeć na twoją sytuację z innej perspektywy i podsunąć ci kilka przydatnych wskazówek.

Ważne jest tworzenie bliskich relacji z innymi ludźmi, ponieważ to właśnie one uczą nas wyrażania emocji i radzenia sobie z trudnościami. Kiedy wiesz, że trudna sytuacja jest nieunikniona, możesz się do niej wcześniej przygotować. Warto też zdystansować się od problemu i zastanowić, czy rzeczywiście ma on tak duże znaczenie jakie mu przypisujesz.
kryzys

Wszystkie te działania sprzyjają kształtowaniu się twojej odporności i sprężystości emocjonalnej. Włączając je do swojego życia, z czasem będziesz coraz lepiej radził sobie z trudnymi sytuacjami, nie pozwalając, by za każdym razem przewracały twoje życie do góry nogami.

Kamila Bondos

Przeczytaj koniecznie