Ćwicz, by mieć zdrowszy mózg!

RMDYXIJFJN

Tyle się słyszy o korzyściach płynących z ćwiczeń fizycznych, że wypadałoby raz na jakiś czas wyłączyć serial, podnieść się z kanapy i pójść pobiegać. Tylko czemu to takie trudne? Wszyscy dookoła zachęcają nas do aktywności fizycznej, przynajmniej przez te 15 minut dziennie! Właśnie tak ważny jest ruch dla zdrowia człowieka. A przecież 15 minut każdego dnia to tak niewiele! I okazuje się, że to naprawdę wystarczy, by zauważyć korzystne zmiany zdrowotne. Jeżeli nie jesteście fanami siłowni lub bieżni, to zalecane jest szybkie, 30-minutowe maszerowanie – najlepiej codziennie lub przez kilka dni w tygodniu. Taki energiczny spacer ma bardzo pozytywny wpływ zarówno na nasze samopoczucie fizyczne jak i psychiczne. A jaki konkretnie?

KORZYŚCI PŁYNĄCE Z AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ

  • poprawa stanu serca
  • wzmocnienie mięśni i kości
  • poprawa jakości snu
  • zmniejszona męczliwość
  • podniesienie tempa metabolizmu
  • zmniejszenie ryzyka otyłości
  • zmniejszenie ryzyka cukrzycy
  • zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka

To tylko kilka. Korzyści jest tak wiele, że pewnie można by jeszcze bardzo długo wymieniać, a badacze wciąż udowadniają kolejne. Często jednak „dobre samopoczucie, ładna sylwetka i silne ciało” nas nie przekonuje. Choroby, które nas (jeszcze!) nie dosięgają, nie są na razie naszym zmartwieniem, a nie myślimy przyszłościowo.

Pomyślałam, że może w takim razie przekona Was lepsze zdrowie umysłowe?

Skoro zbliża się mój ulubiony okres w roku, to postanowiłam trochę bardziej zmotywować się do intensywnych i regularnych ćwiczeń. Może uda mi się zachęcić i Was. Z tego względu zrobiłam mały research dotyczący korzyści płynących z ćwiczeń dla… naszego mózgu!

Sprawdźcie, co dobrego może Wam przynieść trochę ruchu.

9ML7MMR8T5

DEMENCJA

Aktywność fizyczna chroni nasz mózg! W jednym z badań na temat zdrowia udział wzięło prawie 900 starszych osób. Okazało się, że grupa, która nie poświęcała żadnego czasu na aktywność fizyczną lub robiła to w bardzo małym stopniu, miała znacznie obniżone zdolności poznawcze oraz gorszą pamięć niż grupa, która ćwiczyła często i energicznie. Badania wykazały, że regularna aktywność fizyczna może zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby Alzhaimera o prawie 50%!

77ON53SSR0

DEPRESJA I LĘK

Badania dowodzą, że ćwiczenia fizyczne pomagają kobietom w okresie menopauzy zmniejszyć objawy depresji i lęku, które często pojawiają się wraz ze zmianami zachodzącymi w organizmie. Ale jest też dobra wiadomość dla osobników płci męskiej. W podobny sposób aktywność fizyczna może wpływać na cięższe objawy zaburzeń lękowych zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn.

Ruch znacznie łagodzi objawy lęku i depresji oraz znacząco zmniejsza uczucie stresu i gniewu.

X4AAF4SU9Q

NAUKA

Ruch pozytywnie wpływa też na zdolność uczenia się. Badania wykazały, że dzieci uprawiające sport osiągały wyższe wyniki w matematyce i czytaniu niż dzieci, które były mniej aktywne fizycznie. Poza lepszymi wynikami w nauce, sport wpływa też na poprawę pamięci, a zatem na zapamiętywanie nowych informacji oraz na przypominanie sobie wiadomości, które już znamy.

Wszystko wskazuje na to, że zwolnienia z WF-u nie są dobrym pomysłem.

Startup Stock PhotosPRACA

Dzięki aktywności fizycznej zdobywamy też bardzo cenne umiejętności, które często są niezwykle przydatne w życiu zawodowym. Sport uczy nas między innymi wytrwałości, samodyscypliny i zaangażowania. Dzięki uprawianiu sportów zespołowych zdobywamy doświadczenie w pracy w zespole oraz uczymy się, jak współpracować i jak osiągać wspólne cele.

Przekonujemy się też, jak ważna jest dobra komunikacja. A to przydaje się nie tylko w pracy!

To teraz już nie ma wymówek. Nie wiem jak Wy, ale ja idę poćwiczyć!

Kamila Bondos

Przeczytaj koniecznie
  • Świetny wpis :D Sport niesie za sobą masę pozytywnych efektów :D