6 mitów na temat stresu + jak szybko poradzić sobie ze stresem

UQ7PG8OVBU

Szukałam kilka dni temu dobrej techniki radzenia sobie ze stresem, ponieważ uświadomiłam sobie, że żadnej nie znam. A ponieważ przytrafiła mi się całkiem niedawno bardzo niepokojąca (chociaż teraz już nawet zabawna) sytuacja, w której kompletnie nie potrafiłam się uspokoić, to postanowiłam przeszukać internet pod kątem pomocnych metod radzenia sobie ze stresującymi wydarzeniami. Wydaje mi się, że chociaż znamy sztuczki i triki na temat tego, jak opanować stres przed egzaminem, wystąpieniem publicznym czy rozmową kwalifikacyjną, to rzadko potrafimy opanować swoje ciało i umysł w nagłej, bardzo niespodziewanej sytuacji.

Natknęłam się w końcu na technikę, która jest w stanie pomóc nam przebrnąć przez niemal każde stresujące wydarzenie.

Ale na początek: co w ogóle wiecie na temat stresu?

6 mitów na temat stresu

1. Każdy doświadcza stresu w ten sam sposób

Jest zupełnie odwrotnie. Ludzie w bardzo różny sposób reagują na te same sytuacje. Dla jednych dane wydarzenie może być wręcz paraliżujące, a dla innych zupełnie przeciwnie – mogą nie odczuwać żadego niepokoju i strachu. U każdego z nas stres występuje w innych okolicznościach, a także w całkowicie inny sposób sobie z nim radzimy. Jedni lepiej, inni gorzej. Na szczęście dobrą wiadomością jest to, że można poprawić swoją umiejętność radzenia sobie w stresujących sytuacjach i nauczyć się technik, które nam w tym pomogą.

2. Stres zawsze jest dla nas szkodliwy

To stwierdzenie zakładałoby zatem, że gdybyśmy nie doświadczali stresu w ogóle, to bylibyśmy ludźmi szczęśliwymi i zdrowymi. A nie do końca tak jest. Stres może nam zaszkodzić, ale może też nam pomóc. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób sobie z nim radzimy. Umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach zwiększa produktywność. Jednak brak tej umiejętności może doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, a czasami nawet śmierci.

3. Brak objawów oznacza brak stresu

To, że nie dostrzegamy żadnych symptomów, wcale nie oznacza, że się nie stresujemy. Często za takie maskowanie objawów odpowiedzialne są lekarstwa. Mogą pozbawić nas sygnałów, które informują o potrzebie zredukowania obciążenia i napięcia.

4. Tylko poważne objawy stresu wymagają interwencji

Istnieje przekonanie, że te niegroźne objawy, takie jak bóle głowy czy bóle brzucha są naturalne i nie są powodem do niepokoju. Często są zatem ignorowane. Jednak znacznie korzystniej byłoby te symptomy potraktować jako wczesny sygnał, że sytuacja zaczyna nam się wymykać spod kontroli i powinniśmy trochę bardziej popracować nad naszymi sposobami radzenia sobie ze stresem. Jeżeli nie zwrócimy na nie wystarczającej uwagi, bardzo łatwo mogą przerodzić się w coś znacznie poważniejszego i trudniejszego do opanowania.

5. Stres będzie występować zawsze, więc nie da się nic zrobić, by temu zapobiec

Takie myślenie jest błędne. Dobra organizacja i efektywne planowanie to podstawa. Zaczynanie od małych zadań, przechodzenie do coraz bardziej skomplikowanych i przede wszystkim wyznaczanie sobie priorytetów, pomaga w zapobieganiu występowania reakcji stresowych. Kiedy nie potrafimy poradzić sobie ze stresem, wydaje nam się, że wszystkie nasze problemy się nawarstwiły i nie jesteśmy w stanie racjonalnie planować.

6. Najpopularniejsze techniki radzenia sobie ze stresem są najskuteczniejsze

Gdyby odwołać się teraz do mitu z pierwszego punktu, to wszystko okazałoby się bardzo logiczne. Każdy z nas jest zupełnie inny, różnią się nasze życia, sytuacje w jakich się znajdujemy oraz nasze reakcje na dane zdarzenia. Nie istnieje zatem coś takiego jak „uniwersalne techniki radzenia sobie ze stresem”, które byłyby skuteczne w każdym przypadku. Dlatego metod tych jest tak wiele i wciąż powstają kolejne, bardziej skuteczne, a poprzednie są ulepszane. Jednak wcale nie oznacza to, że będą one działały u każdego i za każdym razem.

Dobrze jest szukać i próbować na sobie różnych technik, by znaleźć taką, która sprawdzi się u Was.

Może technika wywodząca się z medytacji okaże się dla Was skuteczna? Możecie ją wykorzystać w dowolnym momencie, w każdej sytuacji. Ta czteroetapowa metoda może pomóc Wam się skupić i zrelaksować przed ważnym i stresującycm wydarzeniem. Całą jej ideą jest zatrzymanie się na jeden krótki moment, aby skoncentrować się na obecnej chwili i dodać sobie nieco energii do dalszego, bardziej efektywnego działania.


⇒ Metoda S.T.O.P. ⇐

S = STOP

Zatrzymaj się na moment. Zatrzymaj wszystko co w danej chwili robisz: swoje myśli i swoje działania.

T = TAKE

Weź kilka głębokich oddechów i skoncetruj się na obecnej sytuacji.

O = OBSERVE

Obserwuj co dzieje się z Twoim ciałem, emocjami i umysłem.

> Ciało – jakie bodźce zmysłowe do Ciebie teraz docierają?

> Emocje – co teraz czujesz?

> Umysł – jak myślisz, co wywołało Twoje uczucia?

P = PROCEED

Kontynuuj to, co przerwałeś, jednak świadomie i intencjonalnie wykorzystując wiedzę, którą przed chwilą zdobyłeś.


CO NIE POMAGA

Oprócz szukania odpowiedniej dla siebie techniki radzenia sobie ze stresem, ważne jest pamiętać o pozbyciu się podstawowych nawyków, które wzmagają lęk i niepokój. Bez tego każda metoda może okazać się nieskuteczna, więc warto mieć na uwadze swoje zdrowie i zadbać o nie w pierwszej kolejności.

  • MAŁO SNU

Z jednej strony każdy wie, że należy zadbać o te 8 godzin snu, jednak mało kto bierze to na poważnie. A naukowcy wciąż podkreślają, jak szkodliwie wpływa na zdrowie zbyt mała ilość snu. Przeczytajcie jak dobrze się wysypiać Kasi Gandor – cała potrzebna wiedza w pigułce.

  • NIEREGULARNE JEDZENIE POSIŁKÓW

Sama z tym walczę, więc doskonale wiem, jak głód i odwodnienie wpływają na samopoczucie. Wyczerpanie, uczucie zmęczenia i zawroty głowy, to nie jest stan, w którym efektywnie będziemy radzić sobie ze stresem.

  • BRAK AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ

Regularne ćwiczenia i aktywność fizyczna mogą zmniejszyć ryzyko lęku i depresji. Jeżeli mamy siedzący tryb życia, to warto zadbać też o przerwy w pracy i przejść się (nawet tylko po pokoju!), by rozprostować nogi.

 

A Wy jak radzicie sobie ze stresem? Macie już jakieś sprawdzone techniki? Podzielcie się swoimi sposobami i tym co Wam pomaga w stresującej sytuacji :)

Na podst. www.college.usatoday.com i www.apa.org 

Kamila Bondos

Przeczytaj koniecznie
  • Polecam też trening Jacobsona. Choć masz rację, że nic tak nie pomaga jak spanie, dobre odżywianie i sport, mnie najbardziej odrestresowują rolki. Pozdrawiam. :)

    • Jak najbardziej się z tym zgodzę :) Pozdrawiam również!